عمران و معماری civil & Architecture
| ||
|
معماری معاصر ایران،
دورهای از معماری ایرانی است که از سال ۱۳۰۰ خورشیدی تا به امروز ادامه دارد. نخستین آشنایی گسترده ایرانیان با «معماری اروپایی» در دوره قاجار اتفاق افتاد. و تمایل به تقلید و ایجاد بناهایی مشابه در میان اشراف قاجار و سپس مردم میانه حال ایجاد شد. قاجاریان از طریق عکسها و کارت پستال با معماری اروپا آشنا شدند و از این رو ساختمانهای این دوره بدون آگاهی دقیق از قواعد سبکهای اروپایی ایجاد میشدند. تحت تاثیر معماری اروپا، خلاقیتهای فضایی درمعماری قاجار نسبت به سبکهای قبلی معماری ایرانی، افزایش یافت و فضاها به گشایش و سبکی بیشتری در قیاس با الگوهای قدیمی رسیدند. در سال ۱۲۴۳ خورشیدی (۱۸۶۴ میلادی)ممتحنالدوله به عنوان نخستین معمار تعلیم دیده ایرانی در اروپا، به ایران بازگشت و ساخت بناهای مهمی، از جمله و مجلس شورای ملی، به او رجوع شد. با این حال نتوانست تحول مهمی در معماری عصر خود ایجاد کند. موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ، برچسبها: معماری معاصر ایران , تاریخ معاصر ایران , معماری ایران پس از انقلاب, ادامه مطلب [ جمعه 14 شهريور 1393 ] [ 13:9 ] [ farhad ]
شيوه پارسي نخستين مرحله از سبك شناسي معماري ايراني-اسلامي موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ، برچسبها: معماری اسلامی , سبک شناسی معماری ایرانی , کتاب دکتر پیر نیا , , ادامه مطلب [ جمعه 12 ارديبهشت 1393 ] [ 16:20 ] [ farhad ]
مدرنیسم Modo لغت مدرنيسم با ريشه يوناني، نخستين بار، قرن ششم ميلادي از كلمه يعني تازگي استخراج شد و در نهايت به معناي تازگي به كار رفت. لغت مدرنوس، مربوط به آثار هنرمنداني مي شد كه به شكلي نو و بدون توجه به سابقه هنري با خلاقيت هاي تازه، آثار جديدي را خلق مي كردند با پایان جنگ جهانی دوم و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ و تولید انبوه ساختمان، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت. لذا استفاده از تکنولوژی روز، مصالح مدرن، پیش ساختگی، عملکرد گرائی و دوری از سبک های پر زرق و برق تاریخی مورد توجه قرار گرفت. در این دوره معماری مدرن به عنوان تنها سبک مهم و آوانگارد در غرب مطرح شد و دامنه نفوذ آن به صورت یک سبک جهانی در اقصا نقاط گیتی گسترش یافت. معماری مدرن، اعتقاد شدیداً قدرت یافته به ترقی خواهی صنعت است و ترجمان اش به سبک بین المللی خاص و سفید(یا حداقل زیبایی ماشینی)با هدف دگرگون ساختن جامعه هم در حساسیت اش و هم در ساختار اجتماعی اش. می توان مدرنیسم را نخستین واکنش فکری بزرگ نسبت به بحران اجتماعی و فروپاشی دین مشترک دانست. آغاز مدرنیسم از رئالیسم یا مکتب شیکاگو می باشد که به راسیونالیسم(سبک جهانی) و بعد با هاواس و سپس به آن چیزی که ما مدرنیسم می نامیم ختم می شود، که این دوره را در بر می گیرد. موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ، ادامه مطلب [ چهار شنبه 23 بهمن 1392 ] [ 21:41 ] [ farhad ]
امپراطوری روم ؛ افسانه یا واقعیت امپراطوری بزرگ روم بر بازمانده های تمدن بزرگ یونان بنا شد. پس بی جهت نیست که روم در ابتدا تجلی گاه تمدن یونان بود. جامعه رومی بر اساس طبقات کاملاً مجزا سازماندهی شده بود. این تقسیم بندی جامعه در ابتدای تاریخ روم، در حدود قرن ششم قبل از میلاد آغاز گردید. صاحب امتیاز ترین و قدرتمندترین شهروندان رومی اشراف بودند. بسیاری از اشراف از نوادگان مالکین ثروتمند زمین و خانواده های سیاستمداران انتخاب میشدند. سناتورهایی که بر روم حکومت کردند، از خانواده های اشراف ثروتمند بودند. در طبقه اجتماعی بعدی، اسب سوارها (اعضاء گارد سلطنتی) قرار داشتند. این گروه غالبا تجار ثروتمند یا صرافان (بانکداران) بودند. بسیاری از افراد در ارتش روم با دوایر دولتی اجرایی آن خدمت کردند. موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ، ادامه مطلب [ دو شنبه 21 بهمن 1392 ] [ 13:52 ] [ farhad ]
بسم الله الرحمان الرحیم
فاصله زمانی بین قرن دوازدهم تا اوایل قرن شانزدهم را اصطلاحاً هنرگوتیک می نامند.درسده هفدهم این سبک را با لحنی تحقیر آمیزبه گوت ها (Goths)- یکی از اقوام بربر اروپایی – نسبت دادند. هنر گوتیک از فرانسه آغاز شد و به انگلستان و آلمان و اسپانیا راه یافت . در آغاز دوره ی گوتیک ، یعنی در حدود سال 1150 میلادی ، ناحیه ای که گاهواره ی پرورش هنر گوتیک قرار گرفت، منحصر و محدود بود به ایالت ایل دو فرانس – یعنی شهر پاریس و حومه ی آن – که قلمرو خاص پادشاهان فرانسه شمرده می شد البته لازم به یادآوری است که شکل گیری معماری گوتیک فرانسه ، ریشه در معماری انگلستان دوره ی رومانسک داشت. واژه گوتیک نخست در مورد هنر معماری به کار رفت و در آن هنر بود که خصوصیات شیوه ی مذکور به خوبی بازشناخته شد. فقط در یکصد سال اخیر بوده که بحث در باره ی پیکر تراشی و نقاشی گوتیک نیز متداول گردیده است. کارشناس های تاریخ معماری مدرن در تقابل با دیدگاه ساده ای که در گذشته وجود داشت ، تعابیر پیچیده و سردرگم کننده ای از معماری گوتیک به وجود آورده اند. به طور کلی سه رویکرد غالب حاکم است: رویکرد سازه ای ، ظرافت بصری و سمبلیک . موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ، ادامه مطلب [ دو شنبه 21 بهمن 1392 ] [ 13:33 ] [ farhad ]
ویلا ساووی مقدمه: بسیاری از نمونه های آوانگارد معماری مدرن از جمله «ویلا ساوای» لوکوربوزیه یا «فارنس ورث» میس وندر روهه، علاوه بر اینکه نماد معماری مدرن هستند به الگو های کار بردی در عرصه جهانی تبدیل شدند. مساله ای که این نمونه ها را شا خصیت می بخشد تجلی روح زمانه ای است که در آن دوران ساخته شده اند و وابستگی خاصی به زمینه های فرهنگی موجود در آنها دیده نمی شود. این معماران بر اساس زمان و تفکر طراحی کرده اند، نه بر اساس فرهنگ و مکان و دغدغه اصلی آنها ایجاد منبعی برای تاکید بر نقض الگو های تاریخگرایانه بوده اند. موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ، ادامه مطلب [ جمعه 18 بهمن 1392 ] [ 22:44 ] [ farhad ]
معماري ديكانستراكشنو فولدينگ
موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ، ادامه مطلب [ جمعه 18 بهمن 1392 ] [ 22:35 ] [ farhad ]
موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ، [ چهار شنبه 16 بهمن 1392 ] [ 19:15 ] [ farhad ]
معماری باروک ويژگيهاي هنر باروك تاكيد مجدد بر عظمت بناها –ادامه استفاده از فرمهاي كلاسيك همانند دوره ي رونسانس –استفاده ي شديد از تزئينات و باب شدن مجدد آنها استفاده ي افراطي از علوم در هنرها با هدف تسلط بر انسان مانند ميدان مقابل كليساي سن پيترو كه به دليل وسعت بسيار زياد و ارتفاع بسيار زياد كليسا. موضوعات مرتبط: مطالب معماری، ، ادامه مطلب [ چهار شنبه 16 بهمن 1392 ] [ 18:25 ] [ farhad ]
|
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |